Probleem Context Canvas
Het probleem in kaart brengen
Wat is het?
Een probleem-context-canvas is een hulpmiddel waarmee je op een visuele manier een probleem of verbeterpunt in kaart kunt brengen.
Wanneer gebruik je het? En waarom?
Je gebruikt het probleem-context-canvas in de probleemidentificatiefase van je project. Er zijn veel verschillende soorten canvassen ontwikkelt. Veelal laten ze zien wat er van belang is bij een bepaald vraagstuk en hoe de samenhang van de onderliggende bouwstenen is. Een canvas is bijvoorbeeld heel handig als je een nieuw product of een nieuwe dienst op de markt wilt zetten en je je eigen gedachten daarbij wilt verfijnen. Je gebruikt dan veelal een business model canvas.
Het hieronder getoonde Problem Context Canvas is meer bedoeld voor het in kaart brengen van een ervaren probleem. Via logische rangordening breng je het ervaren probleem in kaart. Dit is helpend bij het specifieker duiden en formuleren van het in probleem. Technieken als brainstormen, post-its, etc. kunnen ondersteunend zijn bij het helpen invullen van het Problem Context Canvas.
Hoe pas je het toe?
- Teken het onderstaande schema op een whiteboard en vul het in met je team of je stakeholders.
- Stel scope en ambitie van te voren vast. Stem af waar je naar op zoek bent, baken af, met wie wil je het probleem dieper analyseren en identificeren.
- Vergeet de omgeving niet: wie, wat, wanneer, waar, waarom?
- Maak een ruwe schets. Verlies je niet meteen in details.
- Probeer de samenhang tussen de verschillende onderdelen te ontdekken: Wat is nu eigenlijk het probleem?
- Durf af te wijken van het schema. Pas het model gerust het model aan aan je eigen situatie.
- Focus op snelheid en creativiteit. Hou de vaart erin en gebruik creativiteit bevorderende technieken.
- Geef de resultaten uit de modelling-sessie(s) een vervolg. Geef van te voren aan de deelnemers aan welke vervolgstappen zij mogen verwachten, creëer korte feedback-loops etc.)
Nadere informatie
- Boek: Osterwalder, A., Pigneur, A., Bernarda, G., Smith, A. (2014) Waarde Propositie Ontwerp: hoe ontwikkel je producten en diensten die klanten echt willen. Amsterdam: Boom.
- Website: Kamer van Koophandel. Business model canvas. https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/innovatie/productontwikkeling/business-model-canvas/
- Docenten: Willem Flikkema
bron: ICSB - Yousri Mandour. https://www.focuslearningjourneys.nl/blog/2014/08/het-business-model-canvas-7-tips-voor-meer-rendement/