Personas
Authentieke verhalen
Wat is het?
Het concept persona wordt veel gebruikt in de marketing maar ook in etnografisch onderzoek (dan spreken ze van ideal types). Het is de verpersoonlijking van een algemene groep mensen door je in te leven in hun wensen, behoeften en dilemma’s. Hoewel het om verzonnen personages gaat, die staan voor bepaalde groepen mensen maar zo levensecht en authentiek aanvoelen dat je op basis van dit beeld beter kunt bepalen welke interventie deze groep bijvoorbeeld productief, tevreden, gezond of gelukkig kan maken. Een persona biedt ook een gemeenschappelijke taal waardoor iedereen betrokken en beter aansluit bij de werkelijke behoefte van bijvoorbeeld een groep medewerkers of werkzoekenden.
Wanneer gebruik je het? En waarom?
Voor organisatiekundigen die doorgaans met heel uiteenlopende groepen werken, kan het overzichtelijk zijn om die complexe en chaotische werkelijkheid wat te vereenvoudigen. Via de techniek van persona’s, het benoemen van typische kenmerken en het weglaten van minder essentiële, schept de organisatiekundige een overzichtelijker wereld die op het eerste gezicht echt lijkt. Een persona is een instrument of maatstaf waarmee mensen uit de werkelijke wereld kunnen worden vergeleken. Dit helpt om niet mee te gaan in te veel standaardisatie of een ‘one size fits all’ benadering.
Hoe pas je het toe?
Een persona wordt gemaakt op basis van onderzoek naar kenmerken, wensen, behoeften en dilemma’s van een specifieke doelgroep of een deeljourney. Een persona is een empathisch verhaal over iemand die representatief is voor een doelgroep, zoals een bepaalde doelgroep waarvan je graag ziet dat die voor je organisatie komt werken of die zich aan moet passen aan een innovatie in hun werkproces. Omdat je je beter kunt inleven wordt het gemakkelijker om een interventie te ontwikkelen die de doelgroep dichter bij het doel brengt.
Wat omvat een persona? De informatie bestaat uit een combinatie van objectieve informatie en beschrijvingen van kenmerken die illustreren hoe iemand is en denkt:
- Persoonlijke achtergrond: Geef de persona een symbolische naam (‘de harde werker’; ‘de nieuwkomer’; ‘de senior’; o.i.d.), leeftijd, woonplaats, opleiding, functie en bijvoorbeeld hoeveel jaar hij of zij werkzaam is in de organisatie.
- Werken & leren: Beschrijf het type werk en opleiding van deze persona.
- Context: Hoe is de motivatie, overtuigingen en twijfels? Hoe combineert de persona werk en privé, waar wordt hij/zij gelukkig van in het werk en wat is daarin belangrijk? Etc.
Hoe specifieker je beschrijving van een persona, des te meer handvatten voor een passende manier om zijn of haar ervaringen tijdens de employee journey te verbeteren.
Nadere informatie
- Boek: Teun den Dekker (2019). Design Thinking.
- Boek: Sohlberg, P. & Leiulfsrud, H. (2017). Theory in Action: Theoretical Constructionism. Leiden: Brill
- Website: Ander werken. Beleid maken met persona’s. https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/files/2018-04/wmo-beleid-maken-met-personas.pdf
- Website: Stanford d-School. Design Thinking Bootleg. https://dschool.stanford.edu/resources/design-thinking-bootleg