POV-statement
Een unieke invalshoek
Wat is het?
Een Point of View Statement (POV-statement) is een korte beschrijving van de invalshoek die je kiest voor je ontwerp. In je POV-statement geef je aan vanuit welk opmerkelijk nieuw inzicht over de gebruiker jij een oplossing gaat bedenken.
Wanneer gebruik je het? En waarom?
Een POV-statement maak je in de define-fase van je ontwerpproject. Het is een hulpmiddel om je ontwerpvraagstuk vanuit een nieuw perspectief te benaderen. Je probeert vanuit een ander gezichtspunt dan gebruikelijk tegen het probleem aan te kijken. Dit statement helpt je om een specifieke invalshoek te kiezen voor je ontwerp, zodat je over concrete oplossingen kunt nadenken. Je POV-statement geeft richting en sturing aan je ontwerpproces. Je ontwerp kan nooit alle problemen voor iedereen oplossen, dus waar ga jij je op focussen? Wat wordt de unieke bijdrage van jouw ontwerp?
Hoe pas je het toe?
- Maak eerst een empathy-kaart, waarin je jouw gebruikers en hun behoeften in kleurrijke bewoordingen beschrijft.
- Formuleer vervolgens op basis van je empathy-kaart zo veel mogelijk ‘insigths’: verrassende inzichten over de gebruikers en hun behoeften, die iedereen tot nu over het hoofd lijkt te zien.
- Kies hieruit jouw favoriete inzicht dat volgens jou echt een eye-opener is.
- Probeer dat inzicht vervolgens te vertalen naar een ingreep; een verandering die een doorbraak voor de gebruiker kan betekenen. Wat zou een gamechanger zijn die het probleem op zijn kop zet?
Een veelgebruikte vorm waarin je je POV-statement kunt formuleren is de POV-madlib. Een POV-madlib bestaat uit drie elementen: (1) de gebruiker, (2) zijn/haar behoefte en (3) jouw inzicht. Formuleer je POV-madlib in de volgende vorm:
- Maak een reeks van POV-mablibs. Kies steeds andere combinaties van gebruikers, behoeften en inzichten.
- Probeer je POV-mablibs spannend en aantrekkelijk te formuleren. Je POV moet intrigeren. Dus niet: "Een medewerker heeft gezond eten nodig omdat vitaminen van vitaal belang zijn voor een goede gezondheid", maar "Een medewerker in de productie van metaalbedrijf Bijlsma heeft er behoefte aan dat gezond eten cool is, want niet-cool zijn is voor jonge mannen levensgevaarlijk, veel gevaarlijker dan een slechte gezondheid”. Merk op dat dat laatste statement zich richt op een specifieke gebruiker en blijk geeft van een verrassend inzicht dat echt belangrijk is voor de gebruiker.
- Formuleer je POV op een eenvoudige en begrijpelijke manier, zodat een buitenstaander het gemakkelijk kan begrijpen.
- Ga uit van een concreet inzicht dat betrekking heeft op een specifieke gebruiker (in plaats van een globale categorie gebruikers).
- Ga op zoek naar een invalshoek die het probleem in een nieuw daglicht stelt, zonder alvast voor te sorteren op een specifieke oplossing voor het probleem.
Nadere informatie
- Artikel: Avelino, F., Wittmayer, J., Kemp, R. & Haxeltine, A. (2017). Game-changers and transformative social innovation. Journal Ecology and Society, 22(4). DOI: 10.5751/ES-09897-220441
- Website: Perficient. How to create your POV? https://blogs.perficient.com/2019/02/08/design-thinking-how-to-create-your-pov-part-4/
- Video: Mind Marks. Design Thinking: Define. https://youtu.be/TNAdanuvwtc
- Video: GP Strategies. Design Thinking: Define. https://www.youtube.com/watch?v=SEnHgwasdks